0% script, 100% memorabel.

Hoe roddelen de omzet doet dalen

Hey psssst ,

Heb je het al gehoord?

Zo beginnen de meeste roddels. Wordt er bij jullie vaak geroddeld op het werk, in jullie team? Roddel je gemakkelijk mee? Of ben je zelf onderwerp van roddels?

Hoe je het ook draait of keert en ook al kan roddelen gezellig zijn, het zet een heel negatieve spiraal in actie. En neerwaartse spiraal die op termijn zelfs de omzet zal beïnvloeden. Het is hoe dan ook een signaal dat er iets schort aan de communicatie en de mindset in jouw team.

De Koffiemachine

Je komt collega Marjanne tegen aan de koffiemachine: "Hey, heb je het gezien, Kris was deze week weer al eens te laat" Je graaft onmiddellijk in je geheugen om zelf elementen aan te brengen om haar verhaal te ondersteunen. "Oh ja echt, En vorige week ook al, amaai ze loopt de kantjes er wel van af" "En ze wordt niet eens op het matje geroepen, hier wordt echt wel met twee maten gewichten gewogen"

Komt een dergelijk gesprek je bekend voor? Een roddel wordt vaak gelanceerd als ‘ik moet even mijn hart luchten.' Je voelt met je roddelpartner een band, je begrijpt elkaar, je ondersteunt elkaars verhaal. Fantastisch toch? Goeie maatjes op het werk! Euh nee!! Roddelen heeft veel diepgaande effecten!

5 Negatieve effecten van roddelen

  1. In de eerste plaats schaadt je er een persoon mee. Je verspreidt negatieve informatie over iemand, je zet hem haar in een slecht daglicht. Als de roddel wordt opgepikt en zich verspreidt kan dit nefaste gevolgen hebben voor de persoon in kwestie.
  2. Bovendien: door de communicatie niet met de persoon zelf aan te gaan, geef je hem of haar geen kans om zijn kant van het verhaal te doen. Jouw roddel wordt waarheid vanuit een eenzijdig perspectief.
  3. Roddelen heeft als bijkomend effect dat jij er als roddelinitiator beter uitkomt. Ah ja, want jij doet zoiets immers niet! Sommige mensen gaan zelfs bewust roddelen om er zelf beter uit te komen en op de kap van iemand anders de pluimen op te strijken.
  4. Anderzijds kan het omgekeerde ook gebeuren: eenmaal jij als dé roddelaar bekend staat, gaan mensen je niet meer in vertrouwen nemen, want wat ze zeggen kan zomaar tegen hen gebruikt worden. Als roddelaar kan je dus in een heel geïsoleerde positie terecht komen.
  5. En als klap op de vuurpijl straalt die roddelsfeer af op het hele team en bij uitbreiding op het hele bedrijf! Het gaat zich settelen in de bedrijfscultuur: het is oké om te roddelen, het is oké om collega’s in een slecht daglicht te stellen. Maar het gaat nog verder, zoals de uitdeinende cirkels van een steentje in het water geworpen, het straalt af op alle contacten die je hebt, met je klanten, je leveranciers. En dat zal op termijn de omzet negatief beïnvloeden.

Hoe kan je roddelen in de kiem smoren?

Roddelen is een heel duidelijk signaal dat er iets niet werkt in de communicatie! Wat er achter elkaars rug gezegd wordt, moet gewoon open en bloot kunnen gezegd worden. Roddelen ontstaat vaak uit een frustratie, het gevoelen dat een ander meer mag of krijgt.

En hoe los je dat op? In elk geval zal iedereen in het team moeten leren assertief te sprekenen zelfleiderschap opnemen: Initiatief durven nemen om het gesprek te openen en leren uiten wat er op je lever ligt. Daarvoor moet er aan het vertrouwen gewerkt worden en dat vraagt tijd!

Maar wat kan je er zelf NU al aan doen, In de eerste plaat kan je voor je zelf beslissen geen roddels te starten en ook niet mee te gaan in de roddels van anderen. Je kan altijd aangeven: ‘Heb je het al met de persoon in kwestie besproken?’ Dat is een duidelijk signaal dat jij niet wil meegaan in het geroddel en voor een open, directe en assertieve communicatie wil gaan.

Laat me weten hoe het gaat!

Hulp nodig?

En heb je hulp nodig: In het teamtraject van Swiep komt assertief spreken en zelfleiderschap grondig aan bod!

Wil je graag weten wat ik voor je kan betekenen: stuur me zeker een mailtje dan nodig ik je uit voor een gratis (telefonisch) gesprek.

evelien@swiep.be

Benieuwd naar 7 tips voor een positievere sfeer in je team? En tegelijk regelmatig op de hoogte blijven van Swiepnieuws en tips? Vul via deze link je gegevens en ontvang het e-book.




Gepost op 10 jul 2019 - Communicatie, People skills, Soft skills, Training


Vraag meteen je offerte aan!

×